פתיחת חשבון בנק

מתוך כל זכות נוער

רוצים לפתוח חשבון בנק? חשוב שתכירו כמה נושאים חשובים:

חשבון

מגיל 14 אפשר לפתוח חשבון בנק באישור ההורים

מינוס

הבנק יכול לאפשר לכם משיכת יתר (מינוס) אבל יש לזה עלות

עמלות

כשבוחרים בנק חשוב להבין את נושא העמלות (עלות הפעולות) כמרכיב בהחלטה שלכם

אשראי

מגיל 16 אפשר לקבל כרטיס אשראי, בהסכמת ההורים ובכפוף לשיקול הדעת של הבנק

פתיחת חשבון בנק היא הליך מאוד פשוט. אפשר ללכת "סתם" לסניף של ההורים אבל זו הזדמנות ללמוד איך להיות לקוח חכם ולחסוך הרבה כסף!

מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

אפשר לפתוח חשבון בנק החל מגיל 14, אבל יש כמה תנאים:

  • עד גיל 16 נדרשת הסכמה של ההורים - בכתב.
  • מי שעובד ומקבל באופן קבוע משכורת שתועבר לחשבון הבנק, יכול לפתוח חשבון בנק כבר בגיל 15, ללא אישור מההורים.
  • מגיל 16 אפשר לפתוח חשבון בנק לבד, ללא צורך באישור מההורים.

מותר להיכנס למשיכת יתר (מינוס)?

  • משיכת יתר מאפשרת לכם להוציא יותר כסף ממה שיש לכם בחשבון הבנק ("להיכנס למינוס").
  • הבנק יכול לאשר לכם משיכת יתר רק בתנאי שההורים שלכם הסכימו לכך מראש ובכתב. ההורים צריכים לחתום על טופס מיוחד שבו הם מאשרים לכם משיכת יתר בחשבון במסגרת מסויימת - כלומר שאתם יכולים להיכנס למינוס עד לסכום מסויים, שנקבע מראש.
  • למי שעובד ומקבל שכר באופן קבוע הבנק יכול לאשר משיכת יתר עד גובה המשכורת החודשית, ובמקרה כזה אין צורך באישור מההורים.
  • משיכת היתר היא בעצם הלוואה שאתם לוקחים מהבנק, שיחייב אתכם בריבית יומית (תשלום נוסף של אחוז מסויים), ולכן יש לה עלות.

עמלות וצרכנות נבונה

  • כל הבנקים גובים עמלות במצבים כמו ריבית על חריגת יתר (מינוס) ובפעולות כמו הנפקת צ'קים.
  • ככל שאתם עושים יותר פעולות כך עלות העמלות יכולה לגדול.
  • זה לכאורה "כסף קטן" אבל:
    • רוב האנשים לא מחליפים בנקים כמו שהם מחליפים ספקי תקשורת ולכן כדאי להשוות את העמלות שגובים מכם.
    • חשוב גם לבדוק אלו תנאים הבנק ייתן לכם כשתגיעו לצבא וכשתשתחררו.
  • יש לכם יכולת לנסות להתמקח בתהליך פתיחת החשבון ולקבל תנאים טובים יותר. כמובן שכדאי להשוות את התנאים בין כמה בנקים.

ומה לגבי כרטיס אשראי?

יש כמה סוגים של כרטיסי חיוב שאפשר לקבל מהבנק, וחשוב להבין מה התנאים של כל אחד מהם.

כרטיס אשראי (כרטיס חיוב נדחה)

  • הכרטיס מרכז את כל העסקאות שעשיתם במהלך החודש, וחברת האשראי גובה את התשלום עבורן ישירות מחשבון הבנק, פעם בחודש, במועד שנקבע מראש (מועד החיוב).
  • כרטיס אשראי אפשר לקבל רק מגיל 16, ורק בהסכמת ההורים.

כרטיס דביט (כרטיס לחיוב מיידי)

  • כרטיס שנועד לתשלום מיידי, כמו מזומן. כלומר, חיוב חשבון הבנק נעשה באופן מיידי.
  • אפשר לקבל כרטיס דביט מגיל 16.
  • מי שעובד ומקבל שכר באופן קבוע יכול לקבל כרטיס כזה מגיל 15.

כרטיס חיוב מוגבל

כרטיס חיוב מוגבל הוא כמו כרטיס דביט, רק עם כמה הגבלות:

  • אפשר להשתמש בו רק אם החשבון ביתרת זכות (כלומר, אם יש כסף בחשבון).
  • אפשר להשתמש בו רק בתנאי שסכום העסקאות ביום לא יהיה יותר מ-400 ש"ח.
  • אפשר להשתמש בכרטיס רק בישראל.
  • כרטיס חיוב מוגבל אפשר לקבל מגיל 14, בהסכמת ההורים.

כרטיס למשיכת מזומנים (כרטיס בנק)

  • כרטיס שמאפשר למשוך כסף מזומן מכספומט, ואי אפשר לשלם באמצעותו (כל כרטיסי החיוב האחרים משמשים גם למשיכת מזומנים).
  • אפשר להשתמש בו רק בתנאי שהחשבון ביתרת זכות (כשיש כסף בחשבון).
  • כרטיס למשיכת מזומנים אפשר לקבל מגיל 14.

רוצים לשלם עם צ'קים?

  • אפשר לקבל פנקס צ'קים מגיל 16.
  • הצ'קים יהיו מסומנים במילים "קטין" או "נוער (עד 18)". בנוסף, יופיע עליהם המשפט: "סכום המשיכה מוגבל עד לסך 400 ש"ח".
  • אם מזמינים פנקס צ'קים, אפשר להזמין לא יותר מ- 25 צ'קים בכל הזמנה.
  • ברוב המקרים הבנק יגבה עמלה על הזמנת פנקס צ'קים.
  • שימו לב שכל הבנקים מאפשרים העברות כספים דרך אפליקציות ולכן אולי אין לכם בעצם צורך בפנקס צ'קים.

חשוב לדעת

  • כאשר תפתחו את חשבון הבנק, פקיד הבנק צריך למסור לכם דף מידע עם פירוט של כל החובות והזכויות שלכם בקשר לניהול החשבון. דף המידע צריך לכלול גם פירוט מלא של העמלות וחיובים אחרים שהחשבון שלכם עשוי להיות מחויב בהם.
  • עד גיל 18 אפשר למשוך במכשירי כספומט בישראל עד 400 ש"ח ביממה.
  • אם חרגתם ממסגרת האשראי שלכם (כלומר משכתם יותר כסף ממה שהבנק אישר לכם למשוך), הבנק יבטל את כרטיסי החיוב שלכם.

מי יכול לעזור לי?

  • היחידה לפניות ותלונות הציבור בבנק: בקישור זה מופיעים פרטי ההתקשרות של היחידות לפניות ותלונות הציבור בבנקים השונים. מומלץ להגיש את הפנייה או התלונה באופן מקוון, בהקלקה על הקישור שמופיע לצד שם התאגיד הבנקאי.
  • פניות ותלונות אל הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן:
    • באמצעות טופס מקוון
    • בטלפון מס' 073-3717777, בימים ב', ג' וד', בשעות 13:00-09:00
    • בדואר: בניין בית עופר, רח' נחום חפצדי 5 ירושלים מיקוד 9548401​

האם העמוד סייע לכם?